Ir al contenido principal

JO SÉ D'ALGUNA COSA QUE ET VA A ENCANTAR I SÓN: ELS ESPORTS ALTERNATIUS

 

En la sessió del 19 de Novembre va vindre Jesús, un dels millors professors d'Educació física, el qual jo ja tenia la sort de conéixer. Ens va explicar els avantatges dels esports alternatius i durant la sessió vam jugar al colpball (dos equips mixtos de 7 jugadors en un espai clarament definit, han d'introduir a base de golpeos amb les mans, una pilota en la porteria contrària) i al datchball (és una adaptació del joc “balón presoner” o “cementeri”).




Abans de començar a jugar tots els alumnes ens vam haver de desinfectar les mans amb el gel, a la sala de material al contrari d'altres anys només podia accedir el professor i a l'hora de l'explicació ens assentàvem deixant una butaca pel mig. Una altra bona adaptació com a protocol de la COVID-19, seria reduir els equips a menys persones en el colpball per a tindre més espai i mantindre bé la distància o realitzar-ho a l'aire lliure.


L'esport a més d'oferir a les nostres vides nombrosos avantatges físics també ens proporciona una ajuda en l'adquisició d'habilitats i millora nostre estat d'ànim. Tant els esports tradicionals com els alternatiu han de realitzar-se d'una forma concreta. Són bons sempre que a l'hora de la pràctica s'enfoquen bé. Els esports tradicionals estan donant pas als esports alternatius, els quals es basen en la introducció d'un element nou o en l'adaptació de jocs que ja existien. Servixen per a treballar diversos aspectes del desenrotllament integral de l'alumne. 
Van arribar a Espanya en la dècada dels 80, se centren en els aspectes recreatius de relació, cooperació i comunicació entre les persones en compte dels aspectes relacionats a la competició. Entre els seus objectius està enriquir l'àmbit de l'educació física al salvar la tendència de l'estandardització dels “esports de tota la vida”. Este tipus d'activitats crea un fort impacte entre els alumnes per ser nous, fàcils, entretinguts i apte per a tots. Tots estos beneficis fan que l'esport alternatiu siga més didàctic que l'esport tradicional.

Els jocs i esports vénen recollits en el bloc 5 en tots els cursos, però es treballen amb major èmfasi a partir de 4t, quan apareix per primera vegada la paraula jocs alternatius al currículum de primària de la Comunitat Valenciana.

Per a finalitzar amb aquest post, m'agradaria incloure un altre esport alternatiu molt interessant: Duni

El joc del DUNI (abreviatura d'esport universal) pot tindre similituds amb algunes regles del tenis o el voleibol. Va ser creat per per Lionel Garretón-Cofré. En el DUNI, el contacte físic entre els jugadors queda descartat.

L'objectiu del joc és llançar del COR (la pilota) per damunt de les xarxes intentant que l'equip contrari cometa una fallada (cada falta que es produïx suma com un punt per a l'equip que no l'ha realitzat).

Perquè hi haja un guanyador en el DUNI, ambdós equips han de sumar almenys 12 punts, en cas contrari es considera que el partit queda en empat. Perquè un equip siga guanyador deu de tindre una puntuació de més d'un 50% d'avantatge sobre l'adversari. Per a calcular el guanyador de la trobada es considera: A= Equip amb més puntuació B= Equip amb menor puntuació Es multiplica B per 1,5, i dóna lloc a 3 possibles resultats: 1. Si A=B hi ha empat. 2. Si AB hi ha triomf de l'equip A sobre l'equip B. 

El Cor ha de ser només manipulat amb les mans i el més important d'este esport és que el seu reglament es basa en 5 lleis fonamentals.

  1. El Cor no és colpejat amb part alguna del cos. (LLEI UNIVERSAL DE NO- VIOLÈNCIA)
  2. El COR mai varia la seua velocitat, ni és frenada ni accelerat en els passes, girs i llançaments durant el joc. (LLEI UNIVERSAL DE NO-RESISTENCIA)
  3. No permet, ni per un instant, la detenció del Cor durant el joc. (LLEI UNIVERSAL DEL MOVIMENT PERPETU)
  4. El Cor ha de ser mantingut a la mateixa velocitat durant el joc. (LLEI UNIVERSAL DE CONSERVACIÓ DE L'ENERGIA)
  5. Establix tan sols la línia corba per a tots els desplaçaments del COR. (LLEI UNIVERSAL DE LA VIDA)

Instal·lacions i material:

El camp de joc és el mateix que el de voleibol, és a dir 18 x 9m d'ample. El terreny de joc compta amb dos xarxes, en la seua zona central, l'altura de la qual pot variar entre els xarxa a 2´10 a 2´60 metres segons les categories. L'espai que hi ha entre estes dos xarxes es denomina espai neutral. En el DUNI de competició se sol col·locar una vareta entre les dos xarxes a una altura 2 metres superior d'esta. L'objectiu d'esta vareta és la d'evitar llançaments massa alts.

El material que s'utilitza és el COR, consistix en una esfera, conformada per 3 anells de goma (3 cm. aproximadament d'ample) resistent i flexible units entre si. XARXES Espai neutral La grandària del COR, esta comprés entre els 20 i 40 cm. de diàmetre.


Servei:

  • El servei s'efectua dins el propi camp, d'esquena a l'contrari, de baix a dalt. Desenvolupament de el joc. El Duni es desenvolupa en dos temps de 12 minuts cadascun.
  • El nombre de passades permesos entre els jugadors d'un equip depèn de el nombre de jugadors que formi l'equip: a) 2 jugadors: 1 passi b) 3 jugadors: 2 passis c) 4 jugadors: 3 passis.
  • El joc mai s'aturarà encara que un equip tingui un error.
  • Són errors: a) Que el COR toqui a terra o llançar-molt vertical b) Disminuir o augmentar la velocitat de l'COR c) Agafar el COR amb les dues mans d) Donar-li a l'COR més de dues voltes i mitja i) Que un jugador toqui la xarxa f) Tenir el COR a la mà més de 4 segons g) Realitzar una autopassada.
  • El COR sempre ha d'estar en moviment de manera uniforme.
  • El COR no es pot tocar amb una altra part de el cos que no siguin les mans.
  • Per equips, té prioritat d'agafar el COR el jugador que estigui més allunyat a la xarxa o a què li vingui a la seva mà dreta.
  • Es permet donar un màxim de 2 voltes i mitja (en pla horitzontal) amb el COR a la mà o realitzar una sola "O" (canviar de direcció de l'COR en el pla vertical) per jugada.
  • Les protestes o les conductes antiesportives són sancionades amb 2 punts.

Vos deixe un vídeo d'aquest esport alternatiu per si teniu qualsevol dubte:






Comentarios

  1. En aquest cas, ens trobem davant d’una entrada molt útil, centrada en els esports alternatius i el seu valor didàctic per a l’alumnat d’Educació Primària.
    Noelia ens ha proporcionat una gran quantitat de recursos (pàgines web, vídeos, etc.) per a ampliar els nostres coneixements i ha presentat un esport alternatiu diferent i innovador: el DUNI.
    M’ha resultat molt interessant descobrir aquest esport, el qual no presenta cap mena de contacte físic entre els jugadors i les jugadores, convertint-se així en una excel·lent opció, especialment tenint en compte la situació actual de pandèmia mundial que vivim.
    Molt bon treball, la teua nota és un 10!

    ResponderEliminar
  2. ¡Hola, Noelia!

    Me ha sorprendido enormemente lo completa que es esta reflexión, pues dispone de una gran cantidad de recursos como, por ejemplo, imágenes, vídeos o infografías, que sirven para explicar y transmitir con una mayor claridad lo que son los deportes alternativos y sus grandes beneficios a nivel educativo.

    Además, he podido descubrir el "Duni", un deporte que totalmente desconocía y el cual puede ser realmente útil en las sesiones de E.F. debido a su carácter dinámico e integrador.

    Por consiguiente, la puntuación que asigno a esta entrada es un 9.

    ResponderEliminar
  3. Hola Noelia!

    Molt bona reflexió la d'aquesta entrada sobre l'esport alternatiu "Duni". Havia sentit parlar algun aspecte d'aquest esport alternatiu, però no sabia moltes de les regles. Gràcies a la claredat de les teues explicacions, junt amb tots els recursos didàctics que has posat a la nostra disposició ha fet que puga tindre un coneixement més ampli d'aquest esport alternatiu.
    La meua nota és d'un 9.

    ResponderEliminar

Publicar un comentario