Ir al contenido principal

CONEIXIES L'ESGRIMA?

El dimarts 17/11/2020 vam tindre la sort de conéixer a Laura Ruiz Sanchis, representant d'Espanya en la modalitat d'esgrimisca en els jocs olímpics. Amb la seua il·lusió per l'esgrima, ens va fer entendre que aquest esport ens donarà múltiples possibilitats de situacions de aprenentatge podent aplicar enfocaments més esportius i tècnics, enfocaments més globals i lúdics o propostes expressives i interdisciplinàries. Jo ja havia practicat esgrima en múltiples ocasions a l'escola d'estiu de Sedaví i m'encantava. Es tracta d'una activitat nova i motivant que afavoreix les interaccions íntimes entre companys/as. Ens proporciona un entorn coeducatiu en el qual la poca experiència motriu en aquesta mena d'activitats homogeneïtza les capacitats de tot el grup. 

Segons el decret 108/2014, de 4 de juliol, del Consell, pel qual establix el currículum i desplega l’ordenació general de l’Educació Primària a la Comunitat Valenciana, la esgrima es trobaria en el bloc 5: “jocs i activititats esportives”. Concretament es treballaria en el curs de 5é i 6é de primària. Encara que no es nombra l'esport com a tal, sabem que l'esgrima es un esport de lluita, per tant, seguint el contingut ens diu: Participació en activitats esportives d’oposició.


L'esgrima és un esport poc conegut i escassament practicat, ja que d'una banda, “no es disposa del material necessari” i d'altra banda, és susceptible de relacionar-lo amb aspectes associats al foment d'actituds violentes o poc apropiades amb la formació dels alumnes. En aquest sentit, és important destacar que la pràctica d'un esport no porta implícita una relació unívoca amb determinades actituds, sinó que ha de recaure en la figura del professor/a la responsabilitat de transmetre les actituds formatives que posseeixen aquests esports d'oposició directa.


Procés d'elaboració del floret:

Els materials que utilitzarem en el procés d'elaboració del floret són els següents:

  • Vareta de fibra de vidre de 80cm

  • Botella de 1,5L buida 

  • Un tros de mànega fina de gas

  • Tap de suro 

  • 1 rotllo de cinta americana

  • 1 rotllo de cinta d'embalar

  • 1 cúter

  • 1 tisores 

  • Cola

Una vegada disposem del material necessari passem a la seua realització en 8 passos:

1. Comencem tallant circularment, a uns 7 cm de la part inferior, la botella d'aigua, que ha d'estar completament seca, per a facilitar el pegat de la cinta.

2. Després, amb el cúter, o punta de la tisora, realitzem un forat en el centre de la base de la botella, per on passarà la vareta.

3. Recopilem el material que tinguem per al disseny de l'empunyadura: la mànega de gas, o un agarre d'elàstic.

4. .Introduir el maneguet (mànega de gas) en l'extrem de la vareta. Posar unes gotes de cola a l'interior i reforçar-ho amb cinta americana.

5. Introduir la cazoleta (base de la botella) per l'extrem contrari a l'empunyadura i fixar-la amb cola i amb cinta americana.

6. Per a evitar corts, recobrir la vora de la cazoleta amb cinta americana. Es poden utilitzar cintes de colors per a personalitzar l'arma.

7. Col·locar el tap de suro en la punta de l'arma realitzant, amb el cúter, un xicotet forat i introduint 1cm de la vareta en el seu interior. Subjectar-ho amb cinta americana unint totes dues parts.

8. El resultat final és una arma de dimensions acceptables per a les sessions, i una flexibilitat i fermesa òptimes per a les diferents tasques.

3 variants a la pràctica vivenciada avui (5é de primària)

Un joc d’animació: Els alumnes es desplacen per l'espai sense que el globus caiga però podent-lo tocar només amb la punta de l'espasa. És important en què el braç estiga estés i l'impuls al globus siga amb la cama. Es pot anar introduint la posició inicial: Peu de l'espasa davant apuntant al capdavant, cama de darrere flexionada amb peu apuntant fora.

Un joc de part principal: Van corrent, en sentir l'ordre “en guàrdia” ha de reaccionar ràpid. Parada en sec i adopten la postura de guàrdia. El que va donar l'ordre ha d'enxampar al que no haguera adoptat la postura o l'estiguera fent malament.

Un joc de tornada a la calma: Estiraments finals i reflexió sobre la sessió realitzada.

Comentarios

  1. Aquesta entrada és una de les més interessants del blog, on es posa de manifest el variat potencial educatiu de l’esgrima.
    Com molt bé ha mencionat la nostra companya Noelia, es tracta d’un esport de lluita que no sol estar molt present als centres educatius, pel fet que es pot considerar agressiu o violent. D’aquesta manera, coincidisc amb Noelia en què és el professorat qui ha de guiar les actituds i els valors que es fomenten, de manera que la pràctica d’un esport no implique necessàriament determinats comportaments.
    Així mateix, trobe important destacar la minuciosa explicació realitzada del procés de creació del floret, la qual en servirà de gran ajuda en un futur, per tal d’introduir l’esgrima en les nostres classes d’Educació Física. La teua qualificació és un 10! Enhorabona!

    ResponderEliminar
  2. Este comentario ha sido eliminado por el autor.

    ResponderEliminar
  3. ¡Hola, Noelia!

    Respecto a esta entrada, me gusta mucho lo bien organizada y clara que has dejado toda la información, así como la utilización de hipervínculos para que, en caso de querer indagar más sobre esta modalidad deportiva, los lectores puedan hacerlo.

    Así mismo, comparto tu punto de vista respecto a la incorporación de esta modalidad deportiva de una forma adaptada al panorama educativo, pues es un recurso de gran utilidad que puede generar múltiples aprendizajes en los alumnos. Además, es una fantástica herramienta para estos tiempos de Covid-19, pues cumple con todas las normas de seguridad.

    Por último, me han parecido muy interesantes las variantes que has propuesto para trasladar la esgrima a las escuelas, pues realmente creo que pueden funcionar y pueden ser utilizadas en nuestro futuro como docentes.

    En resumen, creo que esta entrada tiene un gran trabajo detrás. Por ello, la puntuación que le asigno es un 10.

    ResponderEliminar
  4. Hola Noelia!

    Sols de llegir aquesta entrada m'han entrat ganes de practicar l'esgrima! M'haguera encantat formar part d'aquesta sessió la veritat.

    Mai m'havia parat a pensar les possibilitats d'aquest esport i en la facilitat per a dur-lo a la pràctica. Per altra banda, al ser un esport minoritari, l'alumnat partirà d'un nivell molt paregut, per la qual cosa afavorisca un ambient distant on tots i totes aprendran de manera molt ràpida.

    En conclusió, aquesta entrada m'ha encantat i és per aquest motiu que la puntuació és de 10! Enhorabona!

    ResponderEliminar

Publicar un comentario