Ir al contenido principal

AVALUACIÓ VS QUALIFICACIÓ

 
Ha arribat el moment de realitzar una reflexió final sobre el meu pas per l'assignatura de “Didàctica dels jocs i les activitats esportives” i tot el que he viscut i aprés durant aquest quadrimestre. Una de les reivindicacions més escoltades és la necessitat d'augmentar les hores d'Educació Física a la setmana, això seria fantàstic ja que aquesta assignatura proporciona aprenentatges perquè l'estudiant es mantinga actiu al llarg de la seua vida. Els jocs i les activitats esportives són salut, hàbits, emocions, motricitat, valors, coneixement del nostre propi cos, autocontrol, socialització, inclusió, etc.

Una vegada s'acaba l'assignatura, arriba el moment de l'avaluació, la qual probablement és un dels temes amb major protagonisme de l'àmbit  educatiu, i no  perquè es tracta d'un tema nou en absolut, sinó perquè la societat en general, és més conscient que mai de la importància i les repercussions del fet d'avaluar o de ser avaluat. M'he donat de compte que alguna cosa falla, ja que moltes vegades trobem estudiants cansats, sense motivació, estressats i apunte del col·lapse mental per exàmens finals que mesuren més memòria que aprenentatge. Quan l'avaluació es fa per a qualificar i no per a millorar, es transforma en un acte trist i pobre. Una de les coses que més m'ha agradat d'aquesta assignatura és que se centra més en les competències que en el contingut. No tot el que s'ensenya ha de convertir-se automàticament en objecte d'avaluació ni tot el que aprén és avaluable. L'avaluació és descriure l'aconseguit, l'avançat i com s'ha fet. Qualificar és posar número en comparar els resultats de l'avaluació amb el que diu la norma per a aqueixa àrea i curs.

Ara m'agradaria donar la meua opinió sobre diferents agents d'avaluació: 

Heteroavaluació: Pense que aquesta avaluació és molt interessant ja que fa referència a aquells processos d'avaluació realitzats per persones diferents a l'estudiant o els seus iguals, és a dir, poden entrar a avaluar les famílies, un altre professorat i altres agents externs. 

Coavaluació: En treballar de manera cooperativa i grupal els companys tenen una visió de nosaltres diferent, del nostre treball i es pot aprendre molt escoltant l'avaluació que poden aportar sobre el nostre treball. Pense que aquesta avaluació va encaminada a la millora tant individual com col·lectiva, perquè els mateixos estudiants assenyalen als altres integrants de l'equip les seues fortaleses, habilitats, febleses, valors, etc.

Autoavaluació: El propòsit d'aquesta avaluació és que l'alumnat prenga consciència del seu propi procés d'aprenentatge, així com es responsabilitze, siga crític amb si mateix, amb la seua actitud, esforç, els seus assoliments, els seus possibles fracassos , és una forma a més d'autoconeixement de si mateix i de les seues capacitats. Pense que aquest tipus d'avaluació és molt interessant de promoure si volem que els estudiants prenguen consciència del seu procés d'aprenentatge i es responsabilitzen d'ell.

Qualificació: És jutjar el grau de suficiència o la insuficiència dels coneixements demostrats per un alumne en un examen o exercici. 

A manera de conclusió, pense que és fonamental que els docents tinguen claredat al moment d'avaluar, per a no centrar-se únicament en la qualificació, ja que quan l'avaluació s'implementa amb finalitats de millora, tant els estudiants com els mestres es veuen beneficiats i el procés ensenyament-aprenentatge és de major qualitat.

Per a finalitzar aquesta entrada, m'agradaria permetre'm el luxe d'agrair a tots/es els professors que han participat en aquesta assignatura, perquè pense que s'ha dut a terme amb èxit i que existeix la satisfacció per part de tots nosaltres. A més, hem rebut recursos i tècniques que podrem utilitzar en la nostra futura pràctica com a docents. 


 







Comentarios